Veelgestelde vragen


Algemeen

De belangrijkste voorwaarde om Leefsamen in uw woning te installeren is een actieve internetverbinding. Daarnaast is het belangrijk dat u een mantelzorger / familielid het systeem laat beheren. Die persoon kan de contactpersonen invoeren die een alarm kunnen opvolgen voor u. De beheerder en contactpersonen hebben een smartphone nodig om de Leefsamen app te installeren.
Indien u geen mantelzorger heeft om uw systeem te beheren, dan helpen we u daarbij. We zorgen er dan voor dat de brand- en paniekmeldingen naar een lokale meldkamer gaan, die een beveiliger kan sturen als het nodig is. Op het moment dat bij een alarm de beveiliger naar u toe gaat en u komt helpen, rekent het beveiligingsbedrijf daar € 50 er opvolging voor.
Bel ons op 040 780 0641 om te bekijken of we actief zijn in uw gemeente. U kunt ook zelf contact opnemen met u gemeente en vanuit het WMO-loket melding maken dat u dit systeem wilt gaan gebruiken.
U hebt van de gemeente een brief met een brochure ontvangen. Hier vindt u specifieke informatie over het project waar u aan deelneemt.

Staat uw gemeente er niet bij? Dan is er ook geen proef (meer) in uw gemeente. Momenteel kunt u nog niet gebruikmaken van Leefsamen zonder medewerking van uw gemeente.

We nemen telefonisch contact met u op voor een afspraak voor de installatie. Op de dag van installatie wordt het systeem werkend opgeleverd en maakt u gebruik van de alarmering.
Momenteel voeren we gesprekken met verschillende zorgverzekeraars om een deel van uw abonnement te vergoeden. Zodra we afspraken hebben gemaakt met deze zorgverzekeraars, laten we dit weten aan u.
Leefsamen is ontwikkeld voor mensen die veiliger thuis willen blijven wonen, samen met hun directe omgeving. Het is een basisvoorziening om ouderen meer veiligheid en verbinding met hun directe omgeving te bieden.
U kunt zelf kiezen. Of u behoudt uw huidige dienst, dan schakelen wij onze paniekknop uit. Of u gebruikt beide, of alleen de paniekknop van Leefsamen.
We adviseren u tijdens een eventuele proefperiode de persoonsalarmering die u mogelijk al gebruikt te blijven gebruiken. Na de proefperiode bekijken we of we Leefsamen kunnen koppelen met de zorgcentrale waar uw huidige persoonsalarmering mee werkt. U kunt dan altijd nog kiezen.

Uw dossier en sensoren

Klik rechtsboven op deze website op LOG IN naast het blauwe poppetje. U logt in met uw e-mailadres en het wachtwoord dat u hebt ingesteld.

Bent u uw wachtwoord vergeten? Klik dan op de link ‘ik ben mijn wachtwoord vergeten’ dan ontvangt u een e-mail om opnieuw uw wachtwoord in te stellen. Het is mogelijk dat deze e-mail in uw spamfolder terecht komt, dus als u niets ontvangt in uw inbox, bekijk dan uw spamfolder.

Het kan gebeuren dat u buiten de tijden dat u slaapt de deur open doet. Bijvoorbeeld om bezoek uit te laten. Als dat gebeurt, kunt u het alarm telefonisch afmelden. U kunt ook het ‘deur open’ alarm (laten) uitzetten. Hetzelfde geldt voor het inactiviteitsalarm. Als u langer dan het ingestelde aantal uren uit uw huis bent, kunt u het vakantieschema aan zetten. Maar u kunt ook het inactiviteitsalarm (tijdelijk) uitzetten.
Ja, dat kan in uw persoonlijke account. We raden u aan om dit samen met uw mantelzorger te doen.
Als uw persoonlijke situatie veranderd, dan kunt u dit door uw mantelzorger laten aanpassen in uw persoonlijke account onder mijn profielen.
Neem dan contact op met onze helpdesk op 040 780 0641.
Ja. Uw gegevens zijn veilig opgeslagen conform de laatste Nederlandse wet- en regelgeving.
Ja. zo lang er rook/hitte is, blijft de brandmelder piepen. Zodra de rook/hitte weg is, dan stopt de rookmelder met piepen. U kunt ook de batterij door de persoon die u komt helpen tijdelijk laten verwijderen. Als de rook weg is, kan de batterij terug geplaatst worden en rookmelder weer opgehangen worden.
Het systeem alarmeert op de door uw mantelzorger ingestelde tijden in de nacht/ochtend als er sprake is van een open deur.
Deze tijden zijn aan te passen via uw profiel bij het onderdeel ‘tijd van naar bed gaan’ en ‘tijd van opstaan’.

De mobiele app voor de mantelzorger

De mobiele app is primair bedoeld voor het monitoren van de bewoner en voor het ontvangen en opvolgen van alarmeringen. Op dit moment kunt u het systeem nog niet bedienen via de app. Dit doet u door via de computer met uw browser in te loggen op de webapplicatie waar u het persoonlijk veiligheidsplan kunt instellen.
Download de app in uw appstore (Google / Android of IoS). Log in met uw e-mailadres en ontvangen wachtwoord. Dit zijn dezelfde gegevens als die u voor het online dossier gebruikt.

Lukt het niet om in te loggen? Controleer dan uw wachtwoord van webapp.leefsamen.nl en stel deze eventueel opnieuw in.

Let op: uw mobiel dient een werkende internetverbinding te hebben om te kunnen functioneren en dient bij voorkeur voorzien te zijn van de laatste updates.

Bij ‘mijn profielen’ kan uw mantelzorger onder het kopje ‘Alarmtypes schema’ de verschillende alarmeringen tijdelijk uitzetten. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn als uw mantelzorger een alarm krijgt die niet relevant is.
Dit betekent dat de centrale van Leefsamen die aan de internetverbinding gekoppeld is, niet online is. Dit kan door een stroom- of internetstoring komen. Is dit niet het geval? Neem dan contact op met onze helpdesk op 040 780 0641.
Update uw besturingssysteem op uw smartphone als u onze app niet kunt downloaden in uw appstore, of als u foutmeldingen krijgt bij het installeren / in gebruik nemen.
Als de persoon waar u voor zorgt voor langere tijd dan de ingestelde inactiviteitsperiode de woning uit is, vragen we u het vakantieschema in te vullen. Geef hier aan welke periode de woning niet bewoond is.
de lokale meldkamer
Indien u het Basis Plus abonnement gebruikt worden alarmeringen doorgemeld bij geen reactie of afwezigheid contactpersonen voor sociaal alarm naar een lokaal beveiligingsbedrijf. Zij volgen het alarm dan voor u op en komen indien nodig naar u toe. Deze lokale meldkamer rekent daar wel voorrijkosten voor van € 50 per opvolging. Indien u mee doet aan een proef of gemeentelijk project en deze meldkamer wenst te activeren, dan kan dat en dient u dat bij installatie aan te geven.
Dat hangt af van de gemeente waar u woont. Neem telefonisch contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
uw abonnement
U betaalt maandelijks een abonnement om, indien dat nodig is, een alarm te versturen. Daarvoor staan de sensoren dag en nacht in verbinding met uw persoonlijke dossier en daarmee uw sociale omgeving (mantelzorger bijvoorbeeld) en de hulpdiensten.
U betaalt maandelijks een abonnement via automatische incasso.
Bel onze klantenservice op 040 780 0641.